0

دانش و فن آوری

مقایسه سه کراس اورر کوچک سایز سانگ یانگ تیوولی، رنو داستر و رنو کپچر – دیجیاتو – طراحی قالب وردپرس

تیر ۱۸, ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۶ ق.ظ توسط

در سال های اخیر بخش اعظمی از فروش خودروها در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان مربوط به کراس اورهای سایز کوچکی مثل سانگ یانگ تیوولی، رنو داستر و رنو کپچر بوده است
داستر نیز ۳ ستاره ایمنی را در تست این موسسه در سال ۲۰۱۱ دریافت کرده است که با توجه به قدیمی بودن این خودرو به نسبت زمان خود، نمره نسبتا خوبی از آن خود کرده است.

قوای محرکه

کپچر به راحتی در شتاب گیری های ثانویه می تواند از پس داستر و تیوولی بر بیاید. جعبه دنده این خودرو را باید پاشنه آشیل آن قلمداد کرد که احتملا با معرفی نسل جدید آن در سال ۲۰۱۹ این مورد نیز اصلاح خواهد شد.

داستر به طور کلی در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه شده است و بسته به مدل و تیپ خودرو امکانات و تجهیزات متفاوتی دارد.

تیوولی ابعاد مکعب مانندی دارد و ارتفاع کوتاه تر سقف آن ظاهر کاملا متفاوتی به نسبت کپچر به این خودرو داده است.

فرمان تیوولی همانند کپچر سبک است اما حس و حال و کیفیت  آن را ندارد و به همین دلیل در پشت سر کپچر در این زمینه قرار می گیرد. به علت رینگ های سایز بزرگ سواری تیوولی خشک تر از کپچر به نظر می رسد و در این زمینه رقابت خوبی با داستر دارد.

مطالب مرتبط:

دید رو به عقب تیوولی چندان تعریفی ندارد و باید از سنسور پارک و دوربین دید عقب آن در صورت لزوم کمک گرفته شود.

تیوولی و کپچر نیز رقابت به نسبت تنگاتنگی در این بخش دارند و پلاستیک خشک در جای جای کابین آن ها استفاده شده و شاید تنها زمان مشخص کننده میزان کیفیت آن ها باشد.

سه انتخاب متفاوت در بازه قیمتی بسیار شلوغ

در زمینه فضای اتاق نیز داستر فضای بیشتری را به شما خواهد بخشید و پس از آن کپچر و در آخر تیوولی قرار خواهد گرفت. درمورد کیفیت داخل اتاق نیز همانطور که مشخص است داستر حرفی برای گفتن ندارد.

در واقع حتی با وجود پژو ۲۰۰۸، داستر دو دیفرانسیل در صورت عرضه نسل جدید (با ظاهر جذاب تر) می تواند خودرویی فوق العاده در این کلاس قیمتی تلقی شود.

در سال های اخیر بخش اعظمی از فروش خودروها در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان مربوط به کراس اورهای سایز کوچکی مثل سانگ یانگ تیوولی، رنو داستر و رنو کپچر بوده است.

به همین دلیل شرکت های مختلف سعی کردند تا با عرضه یک محصول کراس اور در بازار این خودروها عرضه اندام کرده و در رقابت بین آن ها شرکت کنند.

این خودرو دارای ۲ کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین کناری، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA، آینه های جانبی برقی، سنسور و دوربین دید عقب، کروز کنترلی و محدود کننده سرعت، سیستم صوتی و مولتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی مجهز به خروجی USB، بلوتوث، mp3 و میکروفن داخلی، رینگ ۱۶ اینچی و…است.

جعبه دنده دو کلاچه ۶ سرعته این خودرو نیز وظیفه انتقال گشتاور را دارد. مصرف سوخت رنو کپچر به صورت ترکیبی ۵٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. وزن خودرو معادل ۱۱۸۰ کیلوگرم و شتاب صفر تا صد آن معادل ۱۰٫۶ ثانیه اعلام شده است.

سانگ یانگ تیوولی نیز با ۶ کیسه هوای ایمنی یعنی ایربگ های مخصوص راننده و سرنشین کناری، ایربگ های جانبی دو طرف و ایربگ های پرده ای در هر دو سمت، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA و EBD و سیستم ضد هرزگردی TCS و کمک ترمز الکترونیکی HBA، آینه برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، سنسور باران و برف، فرمان برقی ۳ حالته، ورود بدون کلید، گرمکن صندلی، صفحه نمایش ۷ اینچی مجهز به بلوتوث، USB و خروجی کابل HDMI ، کروز کنترلی، ۶ بلندگو و ۲ آمپلی فایر، سانروف، رینگ های ۱۸ اینچی و…عرضه می شود.

وزن خودرو معادل ۱۳۵۹ کیلوگرم و ظرفیت مخزن سوخت آن معادل ۵۰ لیتر است. شتاب صفر تا صد این کراس اوور نیز ۱۱٫۴ ثانیه است. داستر نسل جدید با موتور مجهز به توربوشارژر عرضه خواهد شد.

در آینده نه چندان دور خودروهای بسیار زیادی در این بازه قیمتی عرضه خواهند شد و به همین دلیل رقابت در این بخش از بازار می تواند بسیار جالب توجه باشد. داستر به دلیل این که نسل جدید آن معرفی شده است انتخاب مناسبی نخواهد بود و تنها دلیل خرید آن را می توان در استفاده مداوم از آن در جاده های خارج جاده ای قلمداد کرد.

تیوولی به موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده است که توانایی تولید ۱۲۴ اسب بخار قدرت در حداکثر دور ۶۰۰۰ RPM و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور ۴۶۰۰ RPM را دارا است. جعبه دنده آن نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک مجهز به تیپ ترونیک است.

در حال حاضر و در بازار بسیار نابسامان فروش خودرو، تیوولی در مدل ۲۰۱۸ که با یک فیس لیفت جزیی همراه است توسط سانگ یانگ و نماینده آن در ایران یعنی شرکت رامک خودرو عرضه می شود. این کراس اوور با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان در مدل آرمور در بازار خرید و فروش می شود.

تجربه رانندگی با ۳ کراس اور کاملا متفاوت

در آخر پشت فرمان سانگ یانگ تیوولی قرار گرفتیم که به اصطلاح نسل جدیدی از محصولات این شرکت به شمار می رود.

رنو کپچر نیز در تیپ ها و مدل های مختلفی توسط هر دو شرکت ایران خودرو و نگین خودرو عرضه شد، اما شرکت نگین خودرو پس از مدت کوتاهی عرضه این کراس اوور را متوقف و آن را به ایران خودرو واگذار کرد.

نوبت به دیگر محصول رنو یعنی کپچر رسیده است که جایگاه و ارتفاع کاملا متفاوت راننده تجربه سواری کاملا متفاوتی به نسبت داستر را با خود به همراه دارد. فرمان کپچر مشخصا در جایگاه بالاتری به نسبت داستر قرار دارد و با توجه به این که کاربری آن ها نیز متفاوت است حس و حال بیشتری از وضعیت محور جلوی خودرو را به شما می دهد و شرایط وزنی نسبتا بهتری دارد. تعلیق نرم تر آن به نسبت داستر و تیوولی انتخاب مناسب تری برای سواری شهری است.

داستر نیز در حال حاضر تنها در نسخه دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۷ توسط نگین خودرو عرضه می شود و حدودا در بازار ۱۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار های جهانی کپچر در تیپ های zen و intens عرضه می شود اما فروشنده بدسلیقه آن در ایران یعنی شرکت ایران خودرو این کراس اوور را با کد تیپ به فروش می رساند و در آخرین بخش نامه مربوط به این خودرو ۴ تیپ مختلف و ۲ قیمت متفاوت دیده می شود.

به علاوه خریدارانی که مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دارند نیز به دنبال کراس اورهایی با ارتفاع بیشتر نسبت به مدل های سدان و یا هاچبک می باشند.

رنو کپچر نیز یک فیس لیفت در مدل ۲۰۱۸ دریافت کرده است که البته هنوز عرضه مدل ۲۰۱۸ آن در ایران توسط شرکت ایران خودرو آغاز نشده است. در حال حاضر مدل ۲۰۱۷ این خودرو در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به صورت صفر کیلومتر در بازار خرید و فروش می شود.

سطح تجهیزات و امکانات

پیش از این تیوولی در دو تیپ الیت و اسپرت عرضه می شد که مدل اسپرت فاقد سانروف و دارای بال سقفی و رنگ متفاوت در سقف و ستون ها است. گرچه در نهایت احتمال کم و زیاد بودن برخی از آپشن ها در تیوولی وجود دارد.

۳ ستاره ایمنی؛ نتیجه تست تصادف سنگ یانگ تیوولی [تماشا کنید]

از آن جا که کیا و هیوندای به همراه تویوتا کراس اوری در این بازه قیمتی نداشتند. شرکت های دیگر توانستند جای خالی آن ها را پر کنند.
اکثر خریداران خودرو که سرمایه ای بیشتر از ۵۰ میلیون تومان دارند به دنبال خودروهای اتوماتیک هستند.

جعبه دنده ۴ سرعته این خودرو تشابهات رفتاری بسیاری به مدل های دیگر رنو همچون سیمبل و ساندرو دارد. به همین دلیل جعبه دنده هماهنگی مطلوبی با موتور خودرو دارد. در ترافیک های سنگین شهری استفاده از حالت تیپ ترونیک این کراس اوور توصیه می شود.

تیوولی نیازمند به روزرسانی در بخش قوای محرکه است و از آن جا که رقبای تازه وارد به موتورهای قدرتمندتری مجهز هستند، روزهای به نسبت سختی را در پیش رو خواهد داشت.

این بخش را با داستر دو دیفرانسیل شروع می کنیم. به واقع در مورد تجربه رانندگی با داسترمی توان گفت ظاهر قدیمی و خسته کننده آن حتی دل عشاق واقعی این دست از خودروها را نیز می زند و طراحی بشدت ساده و عاری از هرگونه تجملات این کراس اوور در داخل اتاقک، دل زدگی نسبت به آن را تشدید می کند.

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستلق با بازوهای ۳ تکه است. در مدل تک دف از نوع یک تکه موسوم به تورسن بیم استفاده می شود.

داستر یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر دارد که توانایی تولید ۱۳۵ اسب بخار در حداکثر دور ۵۵۰۰ RPM و ۱۹۵ نیوتن متر در حداکثر دور ۳۷۵۰ RPM را دارا است. جعبه دنده ۴ سرعته مجهز به تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال گشتاور را به هر چهار چرخ این خودرو به عهده دارد.

از طرف دیگر رویه خودروسازان نیز در چند سال اخیر به کلی تغییر کرده است و کمپانی ها با استفاده از پلت فرم محصولات سدان و هاچبک خود و تغییر بدنه آن ها دست به عرضه خودروهای کراس اوور زده اند و اکثر خریدارن جدید نیز به دنبال این دست از محصولات هستند.

با توجه به این که موتور خودرو از نوع پرخوران است استفاده دائمی از بنزین با کیفیت، اکتان و تعویض روغن مرتب می تواند شما را از خطر احتمالی آسیب به پیشرانه دور نگه دارد اما در هر صورت از آن جا که پیشرانه های پرخوران عملکرد بهتری در شهر های با ارتفاع بالا دارند این کراس اوور می تواند یک انتخاب مناسب در شهری همچون تهران باشد.

پس از آن که ماهیندرا هند سهام دار اصلی شرکت سانگ یانگ کره شد توانست با معرفی محصولات عموما SUV و عرضه آن در بازارهای رقابتی همچون انگلستان و دیگر کشورهای در حال توسعه به فروش به نسبت خوبی در تولیدات خود دست پیدا کند.

در بخش ایمنی نیز کپچر ۵ ستاره ایمنی از سوی EURO NCAP دریافت کرده است. این در حالی است که تیوولی ۳ ستاره ایمنی از سوی این موسسه دریافت کرده است و با تجهیز شدن به ترمز گیری خودکار ۴ ستاره ایمنی را از آن خود می کند. گرچه تمامی تیوولی های عرضه شده در ایران فاقد آپشن ترمز گیری خودکاراند.

گرچه جعبه دنده ۶ سرعته ساخت شرکت آیسین با موتور هماهنگی به نسبت مناسبی دارد اما در زمینه شتاب گیری این کراس اور در حد داستر دو دیفرانسیل عمل می کند و هردو این خودروها عرصه را به کپچر واگذار خواهند کرد که به لطف موتور توربو اندکی سریعتر ظاهر می شود.

کپچر یک موتور ۱٫۲ لیتری ۴ سیلندر پرخوران مجهز به توربوشارژر دارد که قدرت ۱۲۰ اسب بخار در حداکثر دور ۴۹۰۰ rpm و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور ۲۰۰۰ rpm را تولید می کند.

این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از سکون به ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت خودرو به صورت ترکیبی ۷٫۲ لیتر اعلام شده است و وزن آن معادل ۱۳۰۰ کیلوگرم است.

سیتروئن C4 در برابر رنو کپچر؛ مقایسه کراس اوور های آینده بازار خودرو ایران

شتاب گیری تیوولی بسیار معمولی و حتی نه چندان مناسب ارزیابی می شود و در حدود ۱۴ ثانیه (صفرتا صد) به طول می انجامد.

کپچر

در این مقایسه دو محصول متفاوت از رنو یعنی کپچر و داستر و خودروی سانگ یانگ تیوولی به عنوان یکی از پر فروش ترین کراس اورهای بازار ایران حضور دارند.

وضعیت بازار این ۳ کراس اور

در هر صورت امکانات این خودرو به صورت زیر است:
۴ ایربگ مخصوص راننده، سرنشین کناری و جانبی، فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA و EBD، آینه برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید، صفحه نمایش ۷ اینچی، رینگ ۱۷ اینچی، گرمکن صندلی.

در پایان کپچر شاید انتخاب مناسب تری برای تردد روزمره شهری باشد و پکیج مناسب تری را به خریدار ارائه کند اما این داستر دو دیفرانسیل است که می تواند به خوبی نقش یک کراس اوور را بازی کند و دست شما را در آفرود های سبک باز بگذارد.

پیش از این از تجربه سواری با داستر در کویر را برای شما گفته و داستر را در جایی که به آن تعلق دارد تست و بررسی کرده ایم که دعوت می کنیم حتما سری به آن بزنید.

در ادامه به بررسی و مقایسه سه محصول در این بخش از بازار خواهیم پرداخت. این سه خودرو با وجود تفاوت بسیار با یکدیگر در یک بازه قیمتی تقریبا مشابه قرار داشته و رقیب یکدیگر به حساب می آیند.

کپچر به دلیل این که هم به جعبه دنده دو کلاچه به اصطلاح تر یا خیس مجهز است و همچنین از توربوشارژر استفاده می کند در شروع حرکت بشدت کند عمل می کند و گیجی بیش از حد آن اصلا قابل دفاع نیست.

در رانندگی شهری داستر در زمینه دید رو به بیرون و ابعاد، شرایط کپچر و تیوولی را ندارد. گرچه جایگاه راننده خوب ارزیابی می شود اما فرمان هیدرولیکی آن سنگین تر از تیوولی و کپچر است.

پاسخ دهید